
OJ-congres 2025
Tijden van verandering; op zoek naar een ander perspectief
Instondo en het vakblad OnzeJeugd.NU organiseren op 3 juni 2025 opnieuw het OJ-congres, waar onderwijs, gemeenten en jeugdwerk samenkomen om de toekomst van onze jeugd vorm te geven. Dit jaar staat het congres in het teken van verandering en de zoektocht naar nieuwe perspectieven.
Een treffende Māori-zegswijze luidt: "We lopen achterwaarts de toekomst in, met de blik gericht op het verleden." Deze spreuk is relevanter dan ooit voor het domein van jeugd en gezin, waarin onderwijs, gemeenten en jeugdwerk – de drie pijlers van het OJ-congres – actief zijn. Hoe kunnen we leren van onze omgeving en zo de toekomst dichterbij brengen?
Ontmoet sprekers die je blik verruimen
Ook dit jaar komen de bijdragen van sprekers op het OJ-congres uit diverse, verrassende hoeken. De redactie van het vakblad OnzeJeugd.Nu heeft gekozen voor sprekers die richting geven én die de sectoren begrijpen. Zo helpt Sharon Stellaard ons te herinneren (en vooral niet vergeten) waar we vandaan komen, leert Peter Dijkshoorn ons de jeughulp écht ambitieus te maken en schijnt Jitske Kramer een licht op de verwarrende tussentijd en hoe we hiermee omgaan. Benieuwd naar alle sprekers? Bekijk het volledige programma!
Let op: deelname aan het OJ-congres is niet zonder risico!
Nieuwe perspectieven en inzichten kunnen ervoor zorgen dat je dingen niet langer ‘niet’ ziet. Dit congres is voor de veranderaars, de vernieuwers, en iedereen die klaar is om een frisse blik op jeugd en gezin te werpen. Meld je snel aan en mis het niet!
Congresactie: Lees OnzeJeugd.NU de rest van het kalenderjaar gratis!
Als dank voor je komst krijg je het vakblad OnzeJeugd.NU de rest van 2025 gratis bij je inschrijving! Zo blijf je moeiteloos up-to-date als het gaat om vakinhoudelijke kennis binnen jouw sector. Klaar om echt impact te maken? Dan zien we je op 3 juni!
Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht
Programma
Tijd | Onderdeel | Spreker | Onderwerp |
09.00-10.00 | Ontvangst | ||
10.00-10.15 | Opening | Dagvoorzitter - Teun Dekker | |
10.15-11.00 | Keynote 1 | Beno Schrapen | Voorbij de Exlcuses |
11.00-11.30 | Pauze | ||
11.30-12.00 | Keynote 2 | Arwin van Buuren | Voorbij de versimpelreflex |
12.00-12.30 | Keynote 3 | Peter Dijkshoorn | Ambitie als motor |
12.30-13.30 | Netwerklunch | ||
13.30- 14.15 | Keynote 4 | Maurice Beijk | De natuur als inspiratie |
14.15 - 15.00 | Keynote 5 | Sharon Stellaard |
Verandering van perspectief |
15.00-15.30 | Pauze | ||
15.30-16.20 | Keynote 6 | Jitske Kramer | Tricky tijden in de samenleving |
16.20-16.30 | Afsluiting | Dagvoorzitter - Teun Dekker | |
Locatie
Cursus- en vergadercentrum Domstad
Koningsbergerstraat 9
3531 AJ Utrecht
Op de website van Domstad vind je de meest actuele routebeschrijving.
Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht
Sprekers
Ga voorbij de Excluses én het versimpelreflex, kies voor ambitie als motor - met de natuur als inspiratie. Want in deze tricky tijden in de samenleving, zijn we allemaal toe aan een verandering van perspectief. Ontdek hier alle sprekers tijdens het OJ-congres, met Teun Dekker als dagvoorzitter.

Teun Dekker
Dagvoorzitter
Dit jaar neemt Teun Dekker het stokje over van Peter de Vries als dagvoorzitter van het OJ-congres. Zeg je 'inclusief', dan zeg je: Teun. De juiste man op de juiste plek dus als je het ons vraagt!
Teun Dekker is directeur-bestuurder van kindcentrum De Kroevendonk in Roosendaal, daarnaast is hij docent bij Avans+ (opleiding leidinggeven aan een kindcentrum) en verzorgt hij geregeld lezingen en workshops rond het thema inclusief onderwijs. Binnen kindcentrum De Kroevendonk werken onderwijs, opvang en zorg intensief samen in een inclusieve setting.

Beno Schraepen
Voorbij de Excluses
Is iedereen wel mee in dat verhaal over inclusie want gesprekken over inclusie in het onderwijs botsen op een heleboel jamaars. Te weinig middelen, dat gaat niet voor dat kind, handen tekort, niet voor opgeleid, het welzijn van de leerling, leerkrachten die uitvallen .... Terecht, maar zijn dat bezorgdheden met betrekking tot inclusie of over hoe we onderwijs vandaag vormgeven? Weten we genoeg over dat ‘woord’ inclusie om het in de onderwijspraktijk te organiseren en op de klasvloer concreet vorm geven?
First things first, dus! Waarom inclusie en wat is het? Waarom inclusief onderwijs en wat is het? Hoe dan evolueren naar een inclusieve school?
#noexcluses
Beno Schraepen (°1970) is orthopedagoog, lector en onderzoekscoördinator van het kenniscentrum Mens en Maatschappij in de AP Hogeschool. De voorbije twee decennia was hij betrokken bij diverse (inter)nationale (onderzoeks)projecten met als centrale thema inclusie binnen onderwijs, arbeid, vrije tijd en zorg. Hij maakte de balans op van inclusie in Vlaanderen in zijn boek 'Excluses. Wat uitsluiting doet met mensen' (Owlpress) schreef mee aan het adviesrapport ‘Evolutie naar scholen voor iedereen’ op vraag van het Vlaamse ministerie van onderwijs.

Arwin van Buuren
Voorbij de versimpelreflex – een pleidooi voor ontwerpend en uitnodigend bestuur
Binnen het openbaar bestuur lijkt een onbedwingbare neiging te bestaan om ingewikkelde vraagstukken te vereenvoudigen. Om ze te begrenzen en te fixeren. Ik ga in op de vraag waar deze reflex (vaak onbedoeld en onbewust) vandaan komt en tot welke ongewenste effecten deze leidt. Want meestal maken de aanpakken die hieruit voortvloeien het vraagstuk eerder erger dan beter.
Daarna ga ik in op de vraag hoe je deze versimpelreflex kunt weerstaan en wat daarvoor nodig is. Door meer ontwerpende en uitnodigende vormen van sturing te hanteren, ontstaat er meer ruimte om recht te doen aan de complexiteit van publieke vraagstukken. Ontwerpend sturen en uitnodigend besturen veronderstelt meer doelzoekende manieren van organiseren, een focus op de uiteindelijk beoogde impact van wat je doet en het ruimte geven aan het initiatief van anderen. Daartoe moeten ook bestaande institutionele praktijken die de versimpelreflex in stand houden veranderen. Dat vraagt dat pogingen om anders te organiseren en te sturen ingebed zijn in aanpakken die uiteindelijk ook leiden tot blijvende (transformatieve) verandering.
Arwin van Buuren is hoogleraar Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en sinds 2010 gemeenteraadslid in Capelle aan den IJssel. Zijn onderzoek richt zich op het ontwerpen van aanpakken voor sturing en organisatie gericht op complexe vraagstukken in het publieke domein. Daarbij slaat hij een brug tussen de bestuurskunde en de ontwerpende wetenschappen. Arwin is Academic Director van GovLab010, een samenwerkingsverband tussen de EUR en de gemeente Rotterdam waarin gezamenlijk wordt gezocht naar manieren om het vermogen van de gemeentelijke organisatie om effectief om te gaan met complexe issues te vergroten. Daarnaast is hij Strategic Dean Impact en Engagement van de EUR. In deze rol werkt hij aan het versterken van de maatschappelijke betekenis en betrokkenheid van de universiteit als geheel.

Peter Dijkshoorn
Ambitie als motor
Als Sifan en Lieke geen ambities hadden, waren ze nu geen wereldkampioen atletiek en dat was het dan. Als we in onderwijs en jeugdhulp geen ambities hebben, blijft alles zo ongeveer zoals het is. Maar dat was het dan niet. Want dan komen overheden met nieuwe beleidsplannen, omdat het toch beter moet, of goedkoper. Inmiddels weten we wel dat onderwijs en zorg daar niet echt beter van worden en zeker niet goedkoper en we weten dat professionals hier niet gelukkiger van worden.
De Beweging van 0 is ontstaan in de jeugdhulp. Een beweging van professionals die ambitie als motor van goede ontwikkeling weet en als bron van plezier in werk.
Hoe helpt ambitie ons verder?
Peter Dijkshoorn was lang kinderpsychiater en bestuurder van Accare KJP. Ontwikkeling naar beter was altijd zijn drive. Toen het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd (VNG) hem vroeg een rol te spelen in zorgen dat jeugdhulp voortdurend sterker wordt, heeft hij de overstap gemaakt. Versterken van jeugdhulp strekt zich uit van zorg voor jeugd in gezin in de samenleving tot met ingewikkelde behandeling bij ernstige problemen. De Beweging van 0, een beweging van ambitieuze jeugdhulpprofessionals, maar inmiddels ook met bijvoorbeeld aangesloten wethouders, of mensen uit het onderwijs is een belangrijke bron waar hij aan bijdraagt en waaruit hij put.

Maurice Beijk
De natuur als inspiratie
“Het zijn niet de sterkste, noch de slimste. Maar zij die zich het beste kunnen aanpassen, die overleven” - Charles Darwin
Als creatief dwarsdenker, met ADHD en Dyslexie heeft het onderwijs mij altijd erg in de weg gezeten. Ik kreeg slechte beoordelingen, twee keer gedoubleerd en er werd oprecht aan mijn verstand getwijfeld. Uiteindelijk wist ik de omstandigheden redelijk naar mijn hand te zetten. Hoe? Dat zal ik jullie aan de hand van mijn presentatie, met tastbare voorbeelden graag vertellen. Ik had het geluk dat ik creatieve en ruimdenkende ouders had en als wereldreiziger veel om mij heen heb mogen kijken. Mijn talenten ontwikkelde zich derhalve op een natuurlijke wijze. Dat noemen ze tegenwoordig geloof ik: ‘praktisch en aanschouwelijke onderwijs’. Ik heb vooral naar de natuur gekeken, ideeën gekopieerd en dat noemen wij de ‘Biomimicry’. Wij mensen voelen ons verheven boven de natuur, maar de natuur heeft alles al uitgevonden. En juist hier heb ik de oplossing gevonden, van mijn missie: “Samen op weg naar een SCHOON2050”
Ik gun alle kinderen deze reis en neem ze graag aan de hand mee, op weg naar een SCHOON2050! (Jullie trouwens ook ;-)
“Ik was kansloos, maar toch heb ik overleefd! Omdenken en leren van de natuur was mijn redding", Maurice Beijk.
Na het overlijden van hun dochtertje Jessa (1999), besefte Ingrid en Maurice, dat dingen niet vanzelfsprekend zijn en bovendien eindig zijn. Samen besloten daarom alleen nog maar dingen te doen, die ertoe doen. Nu heet dat ‘betekenisvol leven’. Wat begon als een soort geestelijke therapie, met het bouwen van een huis geïnspireerd op de natuur, is het verworden tot een grote beweging. Met “GROEN=DOEN, met nadruk DOEN!’ neemt Maurice Beijk al 25 jaar mensen aan de hand mee in Volhoudbare ontwikkelingen om ons heen. Als creatieve verbinder op het gebied van duurzaamheid, creativiteit, innovatie, mens, natuur en beleving. Weet hij elke keer mensen positief in beweging te krijgen. Op het gebied van duurzaamheid is hij zonder meer een leider. Maar zoals hij zegt: “Leiders zijn niet belangrijk, je hebt volgers nodig. Immers zonder volgers heb je geen beweging”. Deze beweging is niet meer te stuiten, de urgentie is nog nooit zo groot geweest.

Sharon Stellaard
Verandering van perspectief
Sharon neemt haar onderzoeksbevindingen (Stellaard 2023, 2024) als startpunt voor haar lezing, Daaraan verbindt zij hoe die haar perspectief op het hele vraagstuk van passend onderwijs en jeugdzorg hebben veranderd. Dit doet zij met ondersteuning van beeld en muziek. Tot slot neemt ze u mee in hoe alle ontwikkelingen die daarna plaatsvonden (de sociale impact van het onderzoek) haar kijk op maatschappelijke verandering en de toekomst hebben verrijkt.
Bekijk hier vast een van Sharon haar pleidooien binnen de tweede kamer.
Sharon Stellaard (1982) promoveerde in 2023 aan de VU op een onderzoek naar vijftig jaar hervormingsbeleid in passend onderwijs en jeugdzorg. Haar bevindingen geven gegronde redenen om de aannames over de verwachte effecten van beleid kritisch te onderzoeken. Hoewel beleidsvorming altijd met onzekerheden gepaard gaat, kunnen onjuiste aannames ertoe leiden dat beleid niet de gewenste resultaten oplevert of zelfs averechts werkt. Sharon pleit daarom voor meer aandacht voor de kwaliteit van deze aannames, zodat beleidskeuzes beter onderbouwd zijn en voldoen aan de eisen van een rechtvaardig en effectief bestuur. Ze is een veelgevraagd spreker op congressen en verschijnt met haar bijdragen regelmatig in de media.
Foto: Lars van den Brink

Jitske Kramer
Tricky tijden in de samenleving
In deze lezing ligt de focus op de dynamiek die we in onze samenleving zien. Op dit moment zien we vele slepende kwesties die zich ongeveer tegelijkertijd tot crisis hebben ontwikkeld. Denk aan de klimaatcrisis, energiecrisis, armoedecrisis, stikstofcrisis, toeslagencrisis, woningmarktcrisis, landbouwcrisis, personeelscrisis en asielcrisis. Alles hangt met elkaar samen en de ene oplossing heeft weer effect op andere problemen. Als samenleving gaan we door een tricky overgangsperiode van grote veranderingen. Na een uitleg over de drie fases van transformatie, wordt duidelijk dat liminaliteit veel kansen, maar ook gevaren biedt. Een aantal daarvan leer je in deze lezing kennen, zoals:
Permanente liminaliteit. Wanneer we niet écht breken met oude gewoonten en geen nieuwe keuzes durven te maken, blijven we hangen in het ondertussen. We wéten ergens wel dat we moeten veranderen, maar het lukt niet. Het niet aanpakken van structurele problemen geeft langdurige onzekerheid en stress.
De trickster. Tricksterlogica bevrijdt mensen van oude ideeën, schudt de boel op en biedt ruimte voor vernieuwing. Spelen met grenzen en vanzelfsprekendheden daagt mensen uit om te beslissen of iets gewenst of ongewenst is. Een van de favoriete grenzen van het tricksterspel is die tussen feit en fictie. We worden verleid te geloven in bizarre verklaringen en nieuwe tweedelingen. Zonder duidelijk verhaal verzinnen we er een. En dat is waanzinnig tricky.
Intense machtsstrijd. Fundamentele veranderingen brengen onvermijdelijk machtsverschuivingen met zich mee. Dat kan leiden tot een intensieve en soms gewelddadige strijd over wie de nieuwe koers bepaalt en wie de gevolgen van veranderingen het meest voelen.
Jitske Kramer is corporate antropoloog, ondernemer, bestsellerauteur en voormalig ’trainer van het jaar’. Ze reist de wereld over om te leren van traditionele healers, leiders, verrassende innovators en willekeurige voorbijgangers. Via haar boeken en ijzersterke lezingen en masterclasses brengt ze haar kennis en ervaringen naar de wereld van organiseren, samenwerken en leiderschap. Om de slagkracht en resultaten van individuen en groepen te verbeteren (en de wereld gewoon een beetje mooier te maken). Ze heeft de ambitie om organisaties te activeren om voor alles en iedereen woest aantrekkelijk te zijn. En het liefst ook nog verrukkelijk eenvoudig. In haar verhalen wordt wat vertrouwd is vreemd. En wat vreemd is vertrouwd.
Foto: Marie Broeckman
Prijs
Wel/Niet lid Instondo* |
Reguliere prijs |
Lid Instondo (congres/tijdschrift) | €375 |
Geen lid | €425 |
*Lid van één van onze tijdschriften of oud deelnemer van één van onze congressen.
Groepskorting
Bij deelname vanaf 5 personen kunnen wij je een aantrekkelijk aanbod doen. Klik op 'Offerte aanvragen' in de kolom rechts om vrijblijvend een offerte aan te vragen.
Accreditatie
Informatiemarkt
Het OJ-congres kent elk jaar een bescheiden beursvloer. Ook voor de volgende editie zoeken wij weer interessante aanbieders. Neem contact op en vraag naar de mogelijkheden om als standhouder of sponsor deel te nemen aan het OJ-congres 2025.
![]() |
Instondo
Instondo is een afkorting en staat voor Instituut Onderwijs Ondersteuning. Simpelweg is dát wat we doen: onderwijsprofessionals ondersteunen zodat zij hun vak zo goed mogelijk kunnen (blijven) uitoefenen. Ons aanbod bestaat uit een breed assortiment aan boeken, uiteenlopende congressen, diverse opleidingen en een scala aan vakbladen. Voor meer informatie: www.instondo.nl |
![]() |
Stichting Saarisnietgek Stichting Saarisnietgek (anbi) maakt mentale gezondheid laagdrempelig bespreekbaar bij kinderen 10-12 jaar, ze opereren hiervoor op landelijk niveau. Ze hebben het eenmalig magazine Saarisnietgek gemaakt, dat gebruikt wordt door ouders, jeugdprofessionals, leerkrachten en gemeentes. De samenwerking tussen deze geledingen is interessant om zo het mentaal welbevinden van de jongeren te versterken. Elk kind verdient het gezien én gehoord te worden. Bezoek de informatiestand en bekijk alvast de website www.saarisnietgek.nl. |
OnzeJeugd.NU
Het OJ-congres wordt mede mogelijk gemaakt door OnzeJeugd.NU
De wereld van onderwijs en jeugdhulp staat niet stil. Dat weet je natuurlijk al lang! Maar zie je door de bomen het bos nog wel? Om je een handje te helpen is OnzeJeugd.NU ontwikkeld. In dit blad vind je informatie die relevant is voor jouw vakgebied. Van praktische artikelen tot het belangrijkste nieuws. Van wet- en regelgeving tot een overzicht van spraakmakende initiatieven. OnzeJeugd.NU verschijnt tien keer per jaar zodat je steeds up-to-date blijft.
Bij deelname aan het OJ-congres 2025 word je kosteloos lid van het vakblad OnzeJeugd.NU. Vanaf het moment van inschrijving tot het congres op dinsdag 3 juni 2025 lees je alle artikelen, interviews en rubrieken uit dit tijdschrift GRATIS!
Congresaanbieding: ontvang OnzeJeugd.NU de rest van het kalenderjaar cadeau bij je reservering voor het OJ-Congres!
Certificaat & presentaties
Na afloop van een OJ-congres ontvang je een digitaal bewijs van deelname in je account op instondo.nl
LET OP: de contactgegevens die bij ons bekend zijn, verschijnen ook automatisch op jouw certificaat van deelname. Na verstrekking is wijziging van de gegevens niet langer mogelijk. Controleer dus voorafgaand aan het congres of jouw gegevens goed staan in jouw account.
Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht
ONZEJEUGD.NU GRATIS BIJ DEELNAME
Bij inschrijving voor het OJ-congres 2025 ontvang je het vakblad OnzeJeugd.NU - Nieuws en advies voor onderwijs, gemeenten en jeugdwerk - de rest van het kalenderjaar GRATIS!